بسیاری از افراد هستند که از استرس محیط کار رنجور هستند و مهارتهای لازم بر غلبه بر چنین تنشهایی را ندارند، در نتیجه در دراز مدت دچار مشکلات خلقی و رفتاری زیادی میشوند.
اما استرس محیط کاری محدود به ساعت کار شما نیست، بسیاری از افراد این تنش و استرس را بعد از ساعت کاری نیز با خود به همراه دارند.
در مطلب زیر، چکیدهای از مقالهای در همین خصوص را بررسی میکنیم.
علی که در یک دفتر املاک کار میکند و مدیر ارشد است، دچار اختلال در خواب شبانه شده است.
ذهن او هر شب قبل از خواب حجم زیاد وظایفاش در محیط کار را مرور میکند، حالتی که به نشخوار فکری نیز معروف است.
مریم، مدیر مالی در یک شرکتِ معتبر به خاطر دریافت ایمیل در هنگام صرف شام، تمرکز خود را از دست میدهد و ذهنش درگیر میشود.
مواردی از این دست که بعد از محیط کاری پیامی دریافت میکنید یا حتی مدیران شما با شما تماس میگیرند، میتواند شیفت ذهنی منفی ایجاد کند.
مطابق یک مطالعه ی هفت ساله روی عملکرد افراد شاغل، ناتوانی در تفکیک بین کار و زندگی شخصی، در بین ۱۰ شرایط بسیار تنش آفرین قرار گرفته که افراد در برخورد با آنها بسیار ضعیف عمل میکنند.
فناوری هم در بدتر شدن این شرایط تاثیر داشته است، چرا که با ابزارهای جدید، محل کار فاصلهی چندانی با زندگی ما ندارد.
چطور میتوان محیط کار را در همان ساعات کاری رها کرد و از ساعات زندگی شخصی لذت برد ⁉️
با انجام دادن یک سری کارهای روتین در پایان ساعت کاری، یک مانع روانی بین دنیای کاری و زندگی شخصی میتوان ایجاد کرد.
استراتژیهای زیر برای ۲۶ مدیر مختلف به اجرا درآمد، و تعداد افرادی که توانستند این تکفیک را اجرا کنند، از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد رسید.
یک کار کوچک انجام دهید:
در پایان زمان کاریتان ، یک تماس تلفنی کوتاه بگیرید، یک سند کاری را امضا کنید یا به یک ایمیل جواب بدهید. به این ترتیب روز کاری خود را با یک نکتهی مثبت تمام کردهاید. این کار حسی به شما میدهد که کار کمتری برای شروع صبح فردا دهید.
یک فهرست از کارهای تان درست کنید:
روی یک کاغذ یا در کامپیوترتان، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید، و برای آنها اولویت تعیین کنید. نتیجه بررسیها روی ۱۰۰۰ کارمند از یک مرکز سلامت نشان داد ایجاد فهرست کار، یکی از سه مهارت اصلی موثر برای افزایش عملکرد کاری و دور شدن از استرس می باشد.
محیط کار خودتان را منظم نگه دارید:
محیط فیزیکی کارِ خودتان را مرتب نگه دارید تا صبح روز بعد با انرژی کارِ خودتان را شروع کنید. نتایج یک بررسی نشان میدهد وقتی افراد میز کار خود را بدون مرتب کردن رها میکنند، استرس که در آن روز کاری متحمل میشوند به روز بعد نیز منتقل خواهد شد.
یک کار را انتخاب کنید که نمادی از اتمام روز کاری است:
قفل کردن درِ اتاق کار، خاموش کردن مانیتور یا تماس با خانه یا یکی از دوستان میتواند نمونهای از این کارها باشد. در واقع این کار باعث شیفت در وضعیت ذهنی شما می شود.
عصرِ بعد از روزِ کاری خود را مثبت شروع کنید:
وقتی دوستان یا اعضای خانواده خود را بعد از روزِ کاری ملاقات میکنید، به جای پرسیدن “روزکاریات چطور بود؟” به چیزهای دیگری بپردازید. مثلا بپرسید چه اتفاق هیجان انگیزی برای آنها رخ داده، و بعد در مورد آن موضوع باهم صحبت کنید. ایده اصلی این است که تمرکز را از خودتان بردارید.
این پنج استراتژی که اشاره کردیم، زمان کمی از شما میگیرید، شاید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر روز.
بعضی از ایدهها شاید به نظرتان جدید نباشد، اما اثبات شده که تاثیر بسیار زیادی در کاهش حسِاضطراب و افزایش بالانس کاریِ زندگی دارند.
موفق و پیروز باشید 🌺